سوغات قشم چیست؟

جزیره قشم، بزرگ‌ترین جزیره ایران در تنگه هرمز، جاذبه‌های دیدنی دارد که سالانه هزاران گردشگر را از سراسر ایران و جهان جذب می‌کند. قشم سوغاتی‌ها و خوراکی‌های خوشمزه‌ای هم دارد که خرید آن‌ها به تمام بازدیدکنندگان پیشنهاد می‌شود.

قشم بزرگ‌ترین جزیره ایران، واقع در خلیج‌فارس، یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری ایران است که سوغات بسیار خاص و متنوعی دارد، ولی تنوع بالای سوغاتی‌های این منطقه باعث شده تا سوغات قشم ناشناخته باقی بماند. در این مطلب به سراغ سوغاتی‌ها و صنایع‌دستی قشم رفته‌ایم، با ما همراه باشید:

خرما

جزیره قشم مانند دیگر شهرهای جنوبی به دلیل موقعیت جغرافیایی مناسب، محلی ایده‌آل برای رشد و پرورش خرما است. خرمای شکر، در قشم بیشتر کشت می‌شود، این خرما خشک و بسیار شیرین است.

کیک هلر

کیک هلر یکی از شیرینی‌های مخصوص منطقه قشم است که در تمام شیرینی فروشی‌ها به فروش می‌رسد. کیک هلر نوعی کیک اسفنجی است که از ترکیب آرد، تخم‌مرغ، وانیل، شکر و مقداری آب درست می‌شود.

ادویه‌جات

ادویه یکی از چاشنی‌هایی است که ما ایرانی‌ها در غذاهای خود زیاد از آن استفاده می‌کنیم. جزیره قشم محلی بسیار مناسب برای خرید انواع ادویه‌های محلی و خوشمزه است. ادویه‌های محلی قشم بیشتر در مناطق لافت؛ سهیلی، دیرستان به فروش می‌رسد.

نان محلی

هر منطقه‌ای از ایران نان محلی خاص خود را دارد و قشم هم نان‌های محلی بسیار خوشمزه‌ای دارد. در قشم نان‌های محلی زیادی با نام‌های نان تموشی، نان فلزین، نان خمیر و نان ریخته پخته می‌شود.

برای پخت نان تموشی که یکی از محبوب‌ترین نان‌های محلی قشم است، ابتدا تابه را داغ می‌کنند و بعد آرد را با آب مخلوط و تکه‌ای از خمیر درست‌شده را با دست برمی‌دارند و لایه‌ی نازکی روی تابه پهن می‌کنند؛ روی آن پنیر یا تخم‌مرغ می‌ریزند و وقتی آماده شد، با سس مهیاوه یا ماهی آبه که سسی است تهیه‌شده از آب ماهی، نمک، خردل، گشنیز و رازیانه می‌خورند. علاوه بر این نان تموشی را با سس سوراغ هم می‌توان خورد که آن‌هم سسی معروف در نواحی جنوبی ایران است. سوراغ سسی است که از مخلوط ماهی حشینه، آب، نمک، گل سرخ و پوست نارنج تهیه می‌کنند و با نان‌های محلی می‌خورند.

صنایع‌دستی

صنایع‌دستی قشم بسیار زیبا و چشم‌نواز هستند و بسیاری از زنان محلی از راه دوخت و دوز و تهیه صنایع‌دستی امرارمعاش می‌کنند. زنان قشم البسه‌ی زیبای خود را با انواع دوخت‌های زینتی می‌آرایند، در این بخش به تعدادی از دوخت‌های سنتی که روی لباس‌های محلی استفاده می‌شود، اشاره می‌کنیم.

گلابتون دوزی

گلابتون‌دوزی نوعی رودوزی با نخ‌های نقره و طلا است و از این دوخت برای تزئین روسری، لباس و شلوار استفاده می‌شود. نخ طلای این نوع دوخت از پاکستان تأمین می‌شود.

شک بافی

دوخت نوارهای ۵ تا ۵۰ میلی‌متری بر دمپایی، شلوار، لبه آستین و یقه لباس‌ها شک‌بافی است.

زری‌ بافی

زری‌بافی نوعی دوخت شبیه به شک‌بافی است و در آن از نخ و کامواهای رنگی استفاده می‌شود.

خوس دوزی

خوس‌دوزی نوعی دوخت سنتی است که با نخ مخصوصی با نام نقده صورت می‌گیرد. با این نوع نخ مخصوص طرح‌هایی شبیه به بته‌جقه و ستارگان چند پر روی روسری‌ها دوخته می‌شود.

بادله دوزی

بادله‌دوزی نوعی دوخت سنتی است که از ترکیب شک و زری‌بافی ایجاد شده است.

تکه‌دوزی

تکه‌دوزی یکی از قدیمی‌ترین انواع دوخت سنتی است که به آن چهل‌تکه هم می‌گویند. از این نوع دوخت سنتی برای تزئین رختخواب، رومبلی و پشتی استفاده می‌شود.

حصیر، سوند و سبدبافی

همان‌طور که اشاره کردیم، قشم یکی از شهرهای جنوبی است که نخلستان‌های زیادی در آن وجود دارد، وجود نخل‌ها و در دسترس بودن الیاف طبیعی درخت نخل، تولید صنایع‌دستی این حوزه را رونق بخشیده است. بسیاری از مردان وزنان محلی قشم از بافت زیرانداز حصیری و سبد روزگار می‌گذرانند. سوند بافی، هنر تبدیل شاخ و برگ درختان به روانداز و زیرانداز است.

در تمام بازارهای قشم انواع رواندازها و زیراندازهای حصیری به فروش می‌رسد.

کپکاپ سازی

کپکاپ نوعی کفش مخصوص ماهیگیران و لنج‌سازها است. این کفش از چوب ساخته می‌شود و مقاومت آن باعث می‌شود تا فرد بتواند ساعات طولانی آن را در پای خود داشته باشد.

عودسازی

ساز عود، یکی از سازهای تاریخی و خوش‌صدای ایرانی است که صدایی محزون و گوش‌نواز دارد. هنر عودسازی سال‌ها است که در قشم رواج دارد و درواقع می‌توان آن را اصیل‌ترین هنر بومی قشم دانست. در حال حاضر در قشم کارگاه‌های حرفه‌ای ساخت عود در حال فعالیت هستند و امروز به یک صنعت تبدیل شده است.

برقع سازی

برقع نقاب خاصی است که زنان جنوبی روی صورت خود می‌زنند و این نقاب‌ها به رنگ‌های سبز، قرمز و مشکی وجود دارد. برقع از بالای ابرو تا زیر بینی را می‌پوشاند. برقع یکی از پوشاک زیبای زنان قشم است که در بازارهای جزیره هم به فروش می‌رسد.